Besök i "Jumiå"



När jag var liten så bodde vi i Aspsele. När julen närmade sig så åkte vi till Umeå för att julhandla. Jag sa att vi skulle åka till Jumiå. Där bodde farbror, faster och kusinerna, mitt i stan. Det var minsann så spännande. Man kunde stå i rumsfönstret och titta på alla människor som strosade på gatan där utanför. Mitt emot fanns en godisaffär eller  kanske det var en tobaksaffär. Jag minns mest hur fint och prytt det var i skyltfönstret och människor som köpte marsipangrisar och chokladaskar. Det var exotiskt för en familj som bodde i en liten by med en affär med två skyltfönster. På skyltsöndan skyltade man med leksaker i det ena fönstret och vuxensaker i det andra. När vi var till Umeå på julhandeln var det nog veckan före jul. Man handlade både julklappar och mat. Jag läste mest och önskade mig fem-böcker. Min farbror som var lärare tyckte att det var väldigt olämplig litteratur för barn. Så var det på den tiden. Nu är nog Femböcker väldigt harmlösa i förhållande till mycket annat.
Helgen som var tillbringade jag, maken och två av våra vänner på hotell i Umeå med tillhörande teater. Trevligt. Men inte kunde man undgå att förstå att det är en månad till julafton. Inga julklappar blev köpta. Bara en RIKTIG elvisp och ett par "grävar-brallor" (snickarbyxor) från Jula.
En rolig helg men timmarna bara flyger iväg...

Kommentarer
Postat av: Jenny

Så härligt med en hotellhelg!!!! LYX!!!! Det behövs ibland. Hoppas du laddat batterierna och skämt bort dig själv.....

2008-11-28 @ 08:50:50
URL: http://frusahlen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0