Hur smart är det att spränga bort vitterstenar

Lappstenen

Blocket på bilden kallas för Lappstenen och ligger mellan Studsviken och Remmarn efter den gamla vägen vid Flärkån. Det sägs att stenen fått sitt namn efter att en Lappman  färdades vägen fram för länge sedan och av någon anledning skadade sig eller på annant sätt blev kvar vid stenen och hittades död under detta överhäng. En
tragisk historia måste man säga.

Min mamma har berättat att det fanns en stor Vittersten på vägen upp till hennes födelseby Norrfors, norr om Fredrika och Lögda i Västerbotten. Vägen upp till byn är väldigt kurvig och ovanligt utför eller uppför, ha ha beroende åt vilket håll man far... När mamma var ung satte man ihop sparkarna och körde i full fart utför berget. Då fanns det förstås inga bilar och hästarna körde man väl på hästvägar i skogen.
Hur som helst så när man byggde om och skulle bredda vägen så var det nån som bestämde att man skulle spränga bort det stora blocket. Troligen var det inte någon bybo utan någon "väg-gubbe", och hur det gick för de eller den som tog beslutet det förtäljer inte historien. Byborna levde då lyckliga i alla sina dagar.
Jag ska titta i mammas album om det finns någon bild på Vitterstenen. Jag tycker mig ha sett en sån där flera undomar hade klättrat upp på.



Kommentarer
Postat av: Teresa

Det där var ett riktigt fint block det där ;)



Det är klart att boborna inte råkade ut för någon vitter-hämd, det var nog väggubben som fick den oturen!

2009-11-25 @ 10:57:15
URL: http://velourvenus.blogg.se/
Postat av: Teresa

"byborna" menade jag såklart!



Kram kram <3

2009-11-25 @ 10:58:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0