Äntligen har jag hittat mitt smultronställe

Utsikt mot sjön

Under mina arkeologivandringar runt sjöar och berg träffar man ibland på ställen som är helt betagande. Jag kan ju inte neka till att molandet ligger mig extra varmt om hjärtat. Jag är uppvuxen i Aspsele, bara tallskog och moar, jag jobbar i Långviksmon bara tallskog och moar. Där man söker stenålder och samiska lämningar ligger oftast också på dessa platser. Hur som helst har jag under flera års tid vandrat förbi en llten stuga på en väldigt fin plats. För varje år har jag tänkt, År det ingen som brukar vara i stugan? Oftast kan man se om folk brukar vara på en plats. En vant öga ser ganska snart om stigar används osv. När jag i år kom fram till lilla stugan tänkte jag , "nej nu sjutton ska jag ta reda på vem som äger den". Nästa dag sattes igång operation "söka efter ägare". Jag ringde säkert tio peroner som hänvisade mig vidare. Till slut hade jag ett namn. Jag slog upp namnet i tel.katalogen och ringde.
-Hej sa jag, jag heter.... inte är det du som har en liten stuga på vägen mot Lägsta.
-Jo sa hon det är jag.
-Inte skulle det kunna vara så att du skulle vilja hyra ut den.
-Jovisst , det går så bra så, sa hon.
-Är det sant sa jag.
.Jo men vi är ändå aldrig där sa hon.
Himlarns vad glad jag blev.
-Får jag hyra den från idag sa jag.
-Jodå det går bra sa hon.
Vilken höjdare, vilken vänlig människa. Maken hämtade nyckeln och vi åkte dit på eftermiddan. Sedan har vi varit där i helgen. Jag kallar stugan för "Lilla Lugnet". Det ser inte mycket ut för världen. Ett rum, ingen el eller vatten. Men lugnet och trivsamt, mera kräver man inte när man bara rår sig själv och barnen är stora. Humdarna har badat och badat... Hoppas det blir en riktigt fin höst....
Badhundarna Freja och Maja

Kommentarer
Postat av: VelourVenus

Men guu så mysigt! Vad roligt att hon vill hyra ut. Låg det i Aspsele?

2009-08-10 @ 12:54:52
URL: http://velourvenus.bilddagboken.se
Postat av: Anonym

Hej!

Kolla in min bloppis där jag säljer snygga kläder till billigt pris. Missa inte! http://buyitnow.blogg.se

2009-08-11 @ 21:22:06
URL: http://buyitnow.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0