Blodad tand av att lyssna på Vasaloppet



Visst måste man säga att man är uppväxt med Vasaloppet. Man har det i  blodet men i mitt fall bara i blodet jag skulle inte kunna tänka mig att plåga mig som de gör som far fram i spåret i flera mil. Att få åka skidor i lugnt tempo och bara njuta av solen stanna och ta en fika leta efter hällmålningar det är helt ok. Men jag har så många dåliga erfarenheter av skidåkning. I skolan var det för det mesta tävlingar eller iallafall kändes det så när man som jag alltid kom sist eller näst sist. Troligen började det med att föräldrarna i all välmening köpte dåliga skidor som alltid var bakhala och dåliga bindningar som alltid lossnade.  Jag trillade och det var svårt att kliva upp och så skulle man kånka på ett  eller två vedträn i ryggsäcken.
Skidor är iallafall en fiffig uppfinning och skidor har använts i tusentals år. På en hällristning i Ryssland har man ristat en jakt där man tydligt ser att jägarna åker skidor. Man ser när det är utförsbacke för där finns inga märken efter stavtag. Skidor från forntiden har man också hittat i myrar liksom stockbåtar. Trä bevaras bra i fukt som i myrmark. Ända in i nutid har man förvarat skidor och skidämnen i myrar under sommarhalvåret. Ibland var det inte samma trä i båda skidorna eller den ena kunde vara bredare, glidskidan. Alltså har skidor sedan tusentals år varit en hel vetenskap.


Kommentarer
Postat av: Monica Nyström, Hemling

Jag har kommit in i denna bloggens värld genom min

dotter susanne sen genom Jenny´s blogg där fann jag din blogg.Jag gillar ditt sätt att skriva.Naturnära,

vilket jag känner mig själv som. (vi har kossor, och dem förmedlar generationer av naturfolk. Har även hört ditt namn nämnas genom

Finn-pål, eftersom jag släcktforskar på Ragnars

sida så har han dyckt upp både på Ragnars far och

mors sida.Tänker också lägga upp någon blogg

men det går sakta...........monica

2009-03-02 @ 12:34:06
Postat av: Elisabeth

Kul Monica att du hittat hit. Jo nog nog har väl vi träffats fast det är länge sedan. Och så är jag ju gammal klasskompis med Ragnar. Finn Pål är ju pappa till Lisa Pålsdotter som var gift med Bryngel Larsson från Lillbryngelslandet nära Lögda norr om Fredruka. Finn pål var en kraftkarl liksom Bryngel. Båda anlade flera byar var i södra Västerbotten. Lycka till med starten av din blogg!

2009-03-02 @ 21:18:01
URL: http://lisaamting.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0