Tjurskallar och ristade båtar

Mysterier är till för att lösas. Ja jag släpper inte de ristade båtarna i Långbäcken så lätt inte. Nu har jag fått en artikel från Västerbottenskuriren från den tiden när hällristningen blev hittad och där finns ett foto på båda båtarna. Jag lägger också in en bild på båtar som man hittat på samiska trummor. Finns det likheter? I artikeln så jämför en docent i Uppsala de hällristade båtarna med liknande båtristningar i Onega i Ryssland. Synd att det är snart slut på säsongen, fornfyndsletarsäsongen menar jag men det kanske vore läga att åka till Långbäcken nu innan snön kommer kanske syns ristningarna bättre nu på hösten. Det ska även finnas en grotta under stenen där ristningarna finns. För ca 80 år sedan hittades även en fiskekrok i ben inte långt från platsen.

Foton från en gammal Västerbottenskuriren


Trumbilder


Ja vad ska man tro. Tro är att inte veta brukar man säga!

Kommentarer
Postat av: Micke

Ja du, vad ska man säga. Det intressantaste är kanske textfragmenten vid sidan av bilden - jag tycker mig utläsa någonting om 25-åringar som hävdar att ristningarna är av senare tillkomst? Hursomhelst hade det varit fantastiskt att åka till Långbäcken och utforska det här. Nästan värt att åka till Sverige för att undersöka och dokumentera - nu blir det inte så utan en tur till Venedig istället (genom Alperna) och det är inte fy skam det heller...

2009-10-30 @ 16:36:05
Postat av: Eva

Du Micke, det ena behöver inte utesluta det andra.

Ta Långbäcken nästa gång du kommer hem,hakar gärna på. Dessa ristningar är väldigt intressanta, tål att forskas kring. Ha det gott!

2009-10-31 @ 12:40:24
Postat av: Elisabeth

Va Venedig nu. Det kan vara halt i backarna. Snart kommer ett tjockt brev till er...

2009-11-01 @ 20:09:46
URL: http://lisaamting.blogg.se/
Postat av: kjell sundberg

Hej !

Satt och tittade på bilder av hällristningar och kom då att tänka på det ståhej som det blev när Arne Nilssons pojke hittade en hällristning i Långbäcken.

Den finns ju t.om. på Goggle till min häpnad.

Det var nämligen jag som gjorde den när jag var en 12-13 år. Har alltid varit intresserad av historia.

Jag är född och uppvuxen i Långbäcken och vi höll ofta till på berghälla som den klippan kallas.

Tråkigt att göra dig besviken men den är bara lite över 50 år gammal.

M.v.h. Kjell Sundberg.

2010-02-04 @ 20:39:56
Postat av: lukes

Hejsan, allt bra? Planer för helgen? :)

2010-02-04 @ 20:58:50
URL: http://nattstad.se/lukes
Postat av: Elli<3

Hej, vad har du gjort idag? Kram Elli :)

2010-02-04 @ 21:30:36
URL: http://bellanee.blogg.se/
Postat av: Before29

oj old ritningar minsann

2010-02-04 @ 21:50:22
URL: http://lineen.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Hej Kjell! Roligt att få lite info om hällristningen. Minns du exakt när du ristade och kommer du ihåg vad det var du ristade? Gjorde du något typ bomärke också?

2010-04-20 @ 23:04:35
Postat av: kjell sundberg

Hej Elisabeth

Jag kanske var 12-13 år och är nu 67 så det är väl 50-55 år sedan. Vi var några fler där samtidigt så det finns mera ristat på hällen.Jag skulle kunna kolla med min bror som är tre år yngre, jag tror att han var med och han kanske har bättre kommihåg.Vad jag minns var att vi använde spikar att rista med. Mitt skepp var av vikingaskeppsmodell med en sjörövarskeppsakter och någon början till sköldar på relingen, det hade mast och ett ankare bakåt.Man kan väl säga att drakhuvudet ser inte ut som dom man har fått fram från riktiga vikingaskepp, signatur tror jag inte att jag hade börjat med,isåfall skulle det förmodligen varit KS.Intresset för historia finns kvar och speciellt vikingatiden. Jag har jobbat som heltidsarbetande konstnär sedan 1982 och har en hemsida om du vill se vad jag håller på med. www.kjellsundberg.com

2010-05-01 @ 12:45:23
Postat av: Anonym

Du Kjell, det är lustigt att du påstår att det är du som gjort hällristningarna i långbäcken när riktigt kunniga arbetsmän inom området åkt långt för att bedöma om hällristningarna är autentiska och dom kom fram till att dom är äkta och inte ditristade av en 12-åring med spik på 50-talet.

2015-07-29 @ 09:32:43
Postat av: Elisabeth Ämting

Länge leve gamla blogginlägg! Det känns som att det är läge att forska vidare på tex hällristningar i Långbäcken och kanske skriva nya bloggar!!

2015-08-02 @ 21:37:17
URL: http://lisaamting.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0