Kaffeost och Gahkoe



Idag har jag handlat mjöl, jäst , 5 liter mjölk  och ostlöpe. Jag tror faktiskt inte jag behöver mera till att baka lite glödkakor och göra lite kaffeost. Vi måste alltid förbereda och ha brödkakor färdiga inför marknadsdagen på lördag på torget i Övik eller Orrestaare som staden heter den dagen. Det är det gamla sydsamiska namnet på Örnsköldsvik, "Den nya staden". Under marknadsdagen brukar det vara försälning av kött, renskinn, smycken hemslöjd. Det brukar vara trevligt och gemytligt och vi har alltid stamgäster i kåtan. Kaffepannan puttrar och Leif brukar ha renbuljongen rykande varm.
Birgitta och jag brukar baka i kåtan men det räcker inte utan vi måste alltid ha extra kakor när vi får besök.
Nyss fick vi veta att Christer Westerdahls nya bok om samer i Nolaskogs kommit ut. jag kommer inte ihåg titeln men ska ta reda på det. Förhoppningsvis kan han komma han komma och berätta om sin bok nästa år på marknadsdagen.
Annars har vi härliga bitande vinterdagar just nu.  Och solen, den livgivande solen, vad mera kan man begära....

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hoppas ni hade en bra marknadsdag trots blåsvädret.

Vi var ute hela familjen på em och kunde konstatera att det var ljust ute fortfarande klockan halv 4. Såååå skönt att kunna få lite ljus även på em.

2009-02-22 @ 19:23:51
Postat av: Jenny

Kommentaren var från mig. Namnet föll bort som vanligt =)

2009-02-22 @ 19:25:06
URL: http://frusahlen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0