Trolska Trolltjärn



Vi har så fina forntida miljöer inte långt från oss. Trolltjärn tex. Där finns en fin och i hällmålningssammanhang väldigt känd målning. Ta er tid att åka dit nu framöver. Det som är så fiffigt är att man kan gå på isen och titta på hällmålningen. I vanliga fall när tjärnen ligger där så blank och fin måste man ha något flytetyg för att ta sig dit men nu går det utmärkt att gå nedför trappan och följa klippväggen och titta på de små älgarna på hällen. För ett ovant öga kan de vara svårt att se men om man tränar sitt öga att se så blir det en fantastisk upplevelse. Målningen är från stenåldern och användes troligen i något jaktmagiskt syfte att kanske få älgarna att gågenom det pass som bildas mellan hällarna vid tjärnen. Kom bara ihåg en sak att se men inte röra. Trots att målningarna suttit i tusentals år så är de känsliga och vissa delar har vittrats bort av is och kyla och temperaturväxlingar. Målningen ligger rakt till höger nedanför staketet som finns vid hällen mot vägen.  Om man vill ta sig till Trolltjärn åker man nästan fram till Locksta tar av mot  Lägstavägen och kör ett antal mil. Skyltar finns på vä sida vägen när man kommer fram.

Kommentarer
Postat av: Biret Máret

Bures Lisa !

Jag brukar läsa Din blogg ibland. Den gör mej på gott humör. Fin bild från Trolltjärn. Dit måste jag fara nån gång. Hoppas det går bra med skrivandet.

Ustitlaš dearvvuođaiguin / MVH

Biret Máret

2009-01-13 @ 15:31:58
Postat av: Elisabeth

Hej Biret! Jag har så dåligt samvete att jag inte skickat artikeln men strax efter att jag kopierat den var den bara borta bland en massa annat papper. Nu har jag hittat vad det var. Det handlade om ristningarna i Padjelanta och det var Inga-maria Mulk som skrivit artikeln i Pop Ark, ett nr 2007.Hon kopplade till trummorna. Jag har semester just nu och sitter och skriver. Men det värsta är att man blir som äppelmos inne i huvvet. tar en paus ibland och bloggar och mailar. Kram /Elisabeth

2009-01-13 @ 16:50:03
URL: http://lisaamting.blogg.se/
Postat av: Biret Máret

Bures Lisa !

Du behöver inte sända den. Jag har den.

Jag har också en massa papper som flyter runt....

Kram/Biret Máret

2009-01-14 @ 16:39:54
Postat av: Anonym

Ursäkta om jag stör men får jag bara fråga om din blogg också krånglar? :)

2009-01-14 @ 16:42:19
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Elisabeth

Hej! Jomen det har varit lite krångel. Jag ville ändra utseende så här på vårvintern!!! men det gick inte men då klickade jag på Hjälpknappen och damen som svarade på mitt mail sa att jag skulle gå in och uppdatera sidan och ta bort cookies och sånt. Man går in på verktyg osv Iallafal så fungerade det sedan.

2009-01-16 @ 11:33:23
URL: http://lisaamting.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0