När vi gick i klass 2 i Nyliden


Barbro, Hillevi, Margareta, Gun-Marie, Ulla, Jag. krister, Björn-Sture, Gunnar, Göran, Gunnar, Anders, Alf och Sven. Roligt är att vi nu har Svens son på vår förskola.

När jag var 8 år bodde vi i Aspsele och åkte buss med Einar Strandberg till skolan i Nyliden.Vår fröken hette Irene Nilsson och hon bodde i byn. I andra klass gick vi på övervåningen på posten i Nyliden. Förmodligen var det så att det var för trångt på storskolan. Ettan gick i en större gård inte långt frän posten och affärn.
I första klass gick jag i Gideå. Vi bodde då på Gideå-Bruk för pappa gick på Skogsskolan där. I Gideåskolan hade vi världens snällaste fröken som hette Anna Ramgren. En äldre dam i sina bästa år skulle man kunna säga. Jag minns att en del föräldrar opponerade sig när vi hjälpte vår fröken plocka maskrosor till det maskrosvin hon skulle brygga på hösten. Vi mådde då inte illa av det utan lärde oss nog en hel del om blommor och annat i naturen.
Irene Nilsson var en rätt sträng lärarinna tycker jag men inte elak på något sätt.
ibland åkte vi Plymout till skolan. Säkert stavas det inte så men det var en vacker amerikansk bil som Einar ägde. Den var som jag minns lite turkos i färgen och hade fenor därbak. När det var för trångt inne i bilen fick några barn ligga bak i bagaget. Ingen klagade för det. Det var säkert spännande i mörkret i bagaget. Jag tror att det mest var killarna som gillade det sättet att åka skolbil. Men då visste också Einar var han hade busungarna och i bagaget försigkom inget bus.

Kommentarer
Postat av: monica

Roligt att höra om,.................monica

2009-10-08 @ 06:49:08
Postat av: Jenny

Hahaha , undrar vad dagens skolskjutsregler skulle säga om bagaget??!! Jag har ju inte åkt med Einar men väl med Sigurd Strandberg. Men Irene hade jag oxå i skolan å hon var sträng fortfarande då med...

2009-10-08 @ 10:58:35
URL: http://frusahlen.blogg.se/
Postat av: monica

Är det här klassen i Nyliden ?

2009-10-08 @ 22:43:57
Postat av: Elisabeth

Klass 2 i Nyliden, året kunde väl vara 1958

2009-10-09 @ 23:56:24
URL: http://lisaamting.blogg.se/
Postat av: Teresa

Men så söta ni var! :)

2009-10-22 @ 21:36:36
URL: http://velourvenus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0