Hällristningen i Långbäcken


Hällristningen som den såg ut på hällen. Den består av en båt med mast och något runt föremål i fören.

Jag har blivit helt betagen i en hällristning i Långbäcken. Byn Långbäcken ligger norrut mot Lycksele från Fredrika räknat. Hällmålningen hittades av en pojke i byn 1964. gamla i byn har inget minne av att de sett eller hört att någon ristat på någon häll i byn. Jag har även frågat min mamma som är 86 år om hon hört om någon hällristning men det har hon inte vad hon kan minnas. Mamma Greta är född i en by inte så långt från Långbäcken


Här är båten avritad

Jag skulle önska att få putsa av hela hällen och fylla i båtarna med färg så att de blir synliga.
När vi var och skulle söka ristningen så kunde den inte eller knappt ses med blotta ögat. Det var lavar som täckte den.
Enligt Raä anteckningarna så finns det 2 båtar som är ristade och där skriver man: "Samtliga ristningar tycks vara sentida. Lapskt ursprung är tänkbart men knappast troligt."
"Tycks vara sentida" "Av lapskt ursprung men knappast troligt" vad menas med det?
Här ligger en hund begraven!
Om man vill komma långre i det här hällristningsfallet får mannog  titta på andra hällristningar och jämföra och då kanske kunna tidsbetämma någorlunda.
Spännande är det iallafall och nog är det så att jag skulle vilja koppla "fallet" till "det samiska".

Kommentarer
Postat av: arkeologibiten

Det blir kanske till att studera de norska ristningarna som har liknande båtar. Vi får hjälpas åt i sökandet.

2009-09-13 @ 12:22:31
Postat av: Teresa

Kanske sjö-samiskt :)

2009-09-13 @ 13:17:10
Postat av: Elisabeth

Vad jag blir inspirerad av era kommentarer.

Teresa borde kanske läsa lite arkeologi, då menar jag allvar det är inte alla som skulle tänka sjö-samiskt.

Jag ska kontakta länstyrelsen igen angående rengöring av hällen. tråkigt att man inte kan se båtarna nu.

2009-09-13 @ 23:21:37
URL: http://lisaamting.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0