Hulda, en kvinnlig fotograf i början på 1900-talet

Jag har länge intresserat mig för kvinnliga fotografer och deras foton, då från en äldre tid. Hulda Rådström var en fotograf som föddes 1879 i Vännes. Hon utbildades i Örebro 1899-1900 och hade sedan en fotoatelje i Åsele När hon dog 1926 så kördes alla glasplåtar till en bränngrop. Men som tur var så fanns det många glasplåtar kvar i släkten och i Gustav Adolf Klementssons bildsamling på länsmuseet i Umeå.
Jag fashineras främst av brudparen och kläderna och de uttryck som människorna har. Jag tänkte visa några foton på okända människor vars foton finns bevarade i Åsele bildarkiv.


Vilket vackert brudpar. Vilken slöja den unga damen har. Tidigt 1900tal.



Här är alla så finklädda och ser så glada ut.





Tydligen så var det inte opassande på den tiden att flera än bruden var klädda i vitt.



Här sitter Hulda Rådström själv till höger på bilden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0